De eerste dagen... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mark en Anoek - WaarBenJij.nu De eerste dagen... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mark en Anoek - WaarBenJij.nu

De eerste dagen...

Door: Anoek en Anoek

Blijf op de hoogte en volg Mark en Anoek

08 Februari 2015 | Laos, Vientiane

Vrijdag 6 februari: dag van vertrek

Eindelijk is het zover, we gaan vertrekken. Voor Mark betekende dat afscheid nemen om 12 uur en op de bus naar het station in Eindhoven. Vandaar de trein naar Schiphol.
Mirjam vertrok vanuit Ravenstein met man Marco en zij hebben Anoek thuis opgehaald.
Voor ons was het afscheid allerminst makkelijk, maar gelukkig wel met een mooi vooruitzicht. En ohhhh wat bleek het het waard te zijn, maar daarover later meer.

Op Schiphol hebben we verzameld en toen kon het avontuur beginnen. De reis zelf bleek al een heel avontuur, want de koffers konden niet doorgelabbeld worden van Bangkok naar Vientiane. Ondanks het nodige gepraat van Lieke kon KLM het niet regelen. We moesten aan boord maar aan de purser vragen of we zo snel mogelijk konden aansluiten om te proberen om in 1,5 uur de overstap te maken.... Geen koffers in Luang Prabang zou betekenen 4 dagen zonder koffer... Voor de zekerheid toch maar wat overgepakt naar de handbagage, want je wil toch niet zonder schoon ondergoed zitten;-)

Eenmaal door de douane nog stroopwafels in Delfts blauwe blikken gekocht voor de millers en farmers als bedankje voor hun gastvrijheid. Nog een drankje en toen was het al tijd om te boarden!

Eenmaal in het vliegtuig bleek er een heel behulpzame purser te zijn die ons graag wilde helpen. Hij regelde dat we vlak voor de landing voorin in het vliegtuig konden zitten zodat we als eerste konden uitstappen. Top service van KLM.
De vlucht van 10,5 uur naar Bangkok verliep rustig. Lekker film gekeken en poging tot slapen gedaan. Helaas kwamen we niet verder dan een uurtje of 2 allebei. Mirjam heeft prinsheerlijk geslapen!

Na de landing snel uitstappen en daar stond een dame met onze namen op een briefje.... Of we even wilde wachten, al was niet duidelijk waarom. Na wat doorvragen bleek dat onze behulpzame purser gebeld had en er voor gezorgd had dat onze bagage toch naar onze aansluitende vlucht werd gebracht. Hoera! Wat onmogelijk leek was toch mogelijk!
Snel door de douane en naar de gate. 10 minuutjes wachten en we konden alweer aan boord. Ook nu weer een prima vlucht en toen waren we er eindelijk....LAOS!

Eerst nog een visum halen, door de douane.... Voor iedereen een snelle handeling, maar Anoek kreeg eerst nog wat vragen, maar mocht toch ook het land in:-)
Buiten voel je meteen de warmte.... Heerlijk die zon en 30graden! Onze chauffeur staat al te wachten en brengt ons naar ons hotel in Vientiane.
Een prachtige, eenvoudige hotel aan de oever van de Mekong.

S middags hebben we tijd om te acclimatiseren en die tijd vullen we in als toeristen. We nemen de tuktuk en brengen een bezoek aan het tempelcomplex Wat That Luang. Veel pracht en praal.
Van daaruit met de tuktuk naar That Dam. Een oude stupa. Voor Anoek nog mooie kans om een geocache te vinden!
We vervolgen onze weg lopend door het centrum en dan via de boulevard en avondmarkt naar het hotel. Daar frissen we ons op om te gaan eten in het centrum.
We gaan eten bij een restaurant waar jongeren worden opgeleid in de horeca om zo een betere toekomst te kunnen opbouwen. Een mooi initiatief wat goed past bij de coöperatieve identiteit van de Rabobank. We hebben heerlijk gegeten, maar het mannetje met de hamer komt al snel om de hoek kijken en we gaan terug naar het hotel voor een goede nachtrust. We moeten de volgende dag al vroeg op staan, want om 7 uur worden we opgehaald door Frank van het rijstproject om naar Thakhek te gaan waar we 2 dagen zullen blijven om millers en famers te bezoeken en voor overleg met de lokale overheid.

Hoe die dag, vandaag, is geweest volgt nog. Nu is het tijd om te gaan slapen. Morgen beginnen we de dag alweer om 7.30 uur.

De eerste indrukken van het land zijn fantastisch! Prachtige omgeving en hele vriendelijke mensen! We genieten er absoluut van!

Foto's volgen nog. Lukt nu niet om ze van de camera over te zetten op de iPad. Super dat jullie allemaal berichtjes hier hebben achtergelaten!

We proberen zo snel mogelijk weer nieuwe verhalen te posten!

• 08 Februari 2015 - 21:20

Kim:

Hoi laotianen :)
    Leuk om een verhaal te lezen! Had Mark al via de app een paar keer gesproken en ook gebeld dus het meeste wist ik al maar toch leuk. Hier is het minder spannend......gewoon het normale leventje en ik schat 25 graden minder.......Heel veel plezier nog en succes met alle bezoeken. Dikke xxx Kim & Jennifer

• 08 Februari 2015 - 23:05

Astrid Hoefs:

Allemaal heel veel plezier. En leuk om te lezen hoe jullie reis is. Groet Astrid

• 09 Februari 2015 - 09:16

Herma:

Wat leuk om jullie avonturen te volgen. Heel veel plezier en geniet van jullie reis.

• 09 Februari 2015 - 09:41

Pa En Ma Nouwens:

Hoi reizigers,
    Wat leuk om jullie verhalen te volgen. Het zal zeker een hele belevenis zijn, en het is prachtig wat jullie allemaal zien.
    Geniet vooral van al het moois wat jullie nog zullen tegenkomen, maak veel foto's nu het kan. We zien ook weer uit naar jullie volgende berichten, ook al hebben we het nodige gelezen via de app.
    Heel veel liefs pa en ma xxxxxx

• 09 Februari 2015 - 10:29

Karin Kriek:

Hallo reizigers,

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reisverhalen. Geniet ervan met elkaar!

Hartelijke groetjes, Karin

• 09 Februari 2015 - 13:59

Heidi Roovers:

Wat leuk om te lezen. Heel veel plezier en geniet van deze mooie reis!

• 09 Februari 2015 - 14:44

Chris Linders:

We volgen jullie op de voet. Succes en veel plezier!

Mark en Anoek

Wij zijn Anoek Matthieu en Mark Nouwens, collega’s van Rabobank Uden Veghel. Anoek is werkzaam als Teamleider Particulieren Advies. Anoek startte 7,5 jaar geleden bij Rabobank Nederland en inmiddels is Anoek 2 jaar werkzaam bij Rabobank Uden Veghel. Mark is ruim 12,5 jaar geleden begonnen bij de toenmalige Rabobank Veldhoven. Hij werkt nu ruim 2 jaar bij Rabobank Uden Veghel en is Account- manager Private Banking. Beiden dragen we de coöperatie een warm hart toe en we willen ons dan ook samen inzetten voor de adoptieprojecten van ónze bank. Beiden zijn we mensen-mensen met de kracht om verbinding te maken. Dit is wat wij dan ook graag willen doen in Laos.

Actief sinds 19 Dec. 2014